FIETSEN LANGS MILJOENENLIJN - ZLSM
Regio met 'grensoverstijgende' toeristisch recreatieve ambities.
Simpelveld is volop in beweging om deze gemeente op allerlei manieren op de (menu)kaart te zetten. Simpelveld wil zich toeristisch recreatief positioneren en een uniform 'toeristisch gezicht' geven. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van "De Menukaart van Simpelveld" en hiervoor wordt een nieuwe toeristische huisstijl ontwikkeld.
Dat Simpelveld niet de enige gemeente in de regio is die haar toeristisch recreatieve kwaliteiten wereldkundig wil maken is ook wel gebleken tijdens World Tourism & Travel Counsil (WTTC) bijeenkomst op 7 april 2016 in Dallas (VS). Daar werd bekend gemaakt dat Parkstad Limburg de "WTTC Destination Award 2016" heeft gewonnen. Dat Parkstad Limburg samen met haar regiogemeenten deze prestigieuze prijs wil onderstrepen blijkt wel uit de vele plannen en projecten die in de regio ontstaan. Toerisme en recreatie zijn in deze regio essentiële speerpunten om het economisch beleid vorm te geven. Overal wordt aansluiting gezocht bij regionale en internationale ontwikkelingen zoals bij IBA Parkstad 2013-2020, provinciaal Uitvoeringsprogramma Fiets 2016-2019, Vennbahnroute (RAVeL) en thematische fietsroutes Parkstad om hier samen sterk uit te komen.
Stationsomgevingen Simpelveld en Kerkrade.
Simpelveld wil toerisme -met een accent op dagrecreanten- in relatie tot fietsen en wandelen naar een topniveau tillen. Op lokaal niveau heeft Simpelveld de nodige sterke recreatieve punten. Maar in relatie tot fietsen en wandelen wil Simpelveld het station -in combinatie met de ZLSM-spoorlijnen (Miljoenenlijntje)- hierin centraal stellen. Vanuit deze stationslocatie zullen fietsverbindingen moeten ontstaan richting Kerkrade C-City en de Vennbahnroute (RAVel) in Aken station Rothe Erde. Daarmee zou Simpelveld het eerste Nederlandse station zijn wat aansluit bij de Vennbahnroute. Hiermee krijg je het 4-landen fietsstation Simpelveld.
Allerlei ontwikkelingen rondom het station van Simpelveld kunnen een bijdrage leveren aan het levensvatbaar houden van deze aantrekkelijke plek in de (nabije) toekomst. ZLSM-bezoekers zijn van wezenlijk belang en die aantallen kunnen ook groeien als betere fietsvoorzieningen alhier worden gerealiseerd. Bezoekers van de ZLSM zijn nu hoofdzakelijk aangewezen op de auto en daar kan verandering in komen. Simpelveld kan een echt fietsstation worden met fietsverbindingen naar Kerkrade C-City en Aken. Dit zal zeker toeristen trekken en de dagrecreatie bevorderen. Wordt ZLSM anders een doodlopend spoor? Of krijgen we in de nabije toekomst ook nog spoor-fietsarrangementen? Dit biedt ook weer combinatiemogelijkheden voor bijv. het Continium Discovery Center in Kerkrade of vele andere aantrekkelijke bezienswaardigheden in de regio.